torsdag 25 mars 2010

fotboll=kutltur

på måndagen var jag såg på utställning som var tema fotboll.jag blev hur mycket det kretsar runt fotbollen.mina tankar går tillbaka till antiken då sparkade man ju boll också det är en förre gångare i fotboll, men dagens fotboll spelas över hela välden med samma bestämmelser.det är en stark samhörighet över nations gränser och kulturella gränser.vi alla människor har nog en eller nån förbindelse med fotboll.det är ju stora summor som de kända spelarna håvar in.är det rättvist för den mindre bra spelare eller måste man spela i en känd klubb eller ej.jag hörde på radio för cirka en månad sen att kinesiska rike man söner köper plats i kända fotbollsklubbar i kina är det rättvist?jag har bara spelat fotboll i skolan men inte annars.är fotbollen kultur eller vad tycker ni?

1 kommentar:

  1. Jag tycker definitivt att fotboll är en kultur, det är inte bara en sport utan en uttrycksform och en samlingsplats, samt en plattform att bygga vidare på. Idag finns otroligt mycket "fotbollskultur", alltifrån ölreklam till filmer som 'Skruva den som Beckham', till uttryck och internationella företag. Fotbollen samlar människor, splittrar människor, skapar debatt, arbets- och franchisemöjligheter och mycket annat. Självklart finns det orättvisor i fotbollens värld, precis som i alla andra områden där människor är inblandade, men jag tycker inte att man ska låta dessa överskugga det positiva med fotboll. Det som är fantastiskt med fotboll är att något som i grunden är så enkelt, en primitiv instinkt att sparka boll, har kunnat utvecklas till ett så stort fenomen och engagerar alla möjliga sorters människor världen över. Det i sig är för mig ett bevis på att fotboll är en kultur, och en väldigt stark och älskad sådan.

    SvaraRadera