lördag 27 mars 2010

arkeologi = hollywood filmer

en del av små barn tror att arkeologi är som på film att det ett kryss, hittar guldskattar och man får åka hur lätt att resa världen över.vi som läser kultur miljö vetenskap vi är och även deras föräldrar har en "skyldighet "att förklara att det är inte som på film.jag kommer i håg när min son var liten han trodde att om man hittade ett kryss i på marken och där fanns en guldskatt och jag förklarade åt honom att så är i filmer bara,visst blev han besviken men han grävde en grop som jag fick täcka igen.men han fortsatte leka som "indy" hela den sommaren,för mig vad det viktigare att han kunde fantisera och leka hemma på mitt föräldrahem och det är en gård med skog och hav.den är stor och ingen trafik där,det är bra för barn kan leka överallt och fantisera.vi vuxna skall se till att våra barn får använda fantasi i deras lekar.

3 kommentarer:

  1. bra skrivet, men man behöver inte berätta allt när dom är små, som att tomten inte finns te.x :P

    SvaraRadera
  2. precis, ock kanske kan den "kommersialiserade" tanken krin arkeologi gynna ämnet ock bevarandet av kulturmiljön hos ungdommar??

    SvaraRadera
  3. Jag tror också att det är just sådana tankar som idiana jones som gör att de yngre blir intresserade av arkeologi eftersom det innefattar spänning och äventyr precis som man är ute efter när man är liten.

    SvaraRadera