tisdag 23 mars 2010

felaktig sanning?

Tyckte Ludvigs föreläsning om hur arkeologi yrket förmedlas var intressant, då han sa att det är Indiana Jones som oftast förknippas med det yrket. Jag vet skälv att min första kontakt med ämnet var i form av honom, har exempelvis en inramad raiders of the lost arc planch, så bilden på yrket under uppväxten var att ständigt lösa mysterium, leta skatter samt slåss mot nazister. Men även fall man igentligen fattade att så inte var fallet, var det den enda bilden man kunde referera till. Än idag när man säger till folk att man ska läsa arkeologi är svaret man får en stor chans att ha med Indiana Jones att göra.

Även i torsdags när Cornelius hade sin föreläsning, nämde han att dinosaurierna hade stor inverkan på naturhistoriska museers framgång och den stora intresset som blev kring dessa utdöda varelser, jag var en av dessa dinosaurie nördar, som premuierade på allt som hade med dinosaurier att göra och spelade in trailern till jurassic park för att se på tills filmen släpptes, men sedan bli besviken för att bland annat velociraptorerna var så stora, när dom i skälva värket knappt nådde upp till knäet på en människa.

Men det intressanta med dessa saker är hur stort inflytade dom har på oss, exempelvis det jag nämnde om velociraptorerna så har alla som man pratar med jurassic park bilden i hjärnan på hur denna varelse ser ut, som ingentligen är felaktig. Tycker det är intressant hur mycket film kan styra oss när det gäller sånna här frågor, även fast det inte är dokumentär eller på andra sätt försöker förmedla en sanning så blir det ofta sanningen för oss.

3 kommentarer:

  1. Jag läste någonstans att jurymedlemmar i USA har fått orealistiskt höga förväntningar på den tekniska bevisföringen på grund av TV-serien CSI (med spinoffs). Samma fenomen, men betydligt allvarligare.

    SvaraRadera
  2. Intressant Danni! Jag tycker också att bilden av arkeologi många gånger förknippas med Indiana Jones. När man tittat på kunskapskanalens program om arkeologernas upptäckter, känns det, många gånger, som det är så också.

    Även om man inte tror det själv, blir man nog otroligt påverkad av media. Jag tycker om att titta på sjukhusserien "Grey´s Anatomy", där jag också tror på något sätt att det är så det går till i verkligheten, trots att jag för många år sedan jobbat som undersköterska på ett sjukhus. Märkligt!

    SvaraRadera
  3. Intressant. Alla man säger till att man läser arkeologi så säger de:
    - aha du ska bli som indiana jones.
    Det är konstigt att de inte förknippar det med museer istället då nästan allt som finns på museer har arkeologer hittat. Men detta är ju för filmerna vi jämför nästan allt med filmer eller serier vi sett. Man "vill" tro att de är det "riktiga" livet, vilket det inte är.

    SvaraRadera