Ett inlägg av Sebastian Blomqvist.
Under
kursens gång har vi ofta diskuterat
om hur man kommunicerar kulturarv genom olika metoder, mest inom
museivärlden. Bland annat genom moderna metoder som digitalisering
av museer
och virtual reality. Detta är något som vi har gått igenom både
på föreläsningar och i litteraturen. Och medans vi gick igenom
alla dessa olika sätt att kommunicera kulturarv så funderade jag på
andra olika sätt man kan kommunicera kulturarv utanför
museivärlden.
Det
första som kom till tanken var genom film och tv serier, det gäller
allt från dokumentärer till vanliga actionfilmer, detta valde jag
sedan som mitt ämne inom min fallstudie. Att kommunicera kulturarv
och budskap och värden genom film är ett av dom lättare sätten
att kommunicera kulturarv
genom, eftersom det är lätt att nå en stor publik. Om serien eller
filmen är bra producerad så är det ett väldigt bra sätt att
kommunicera sitt budskap till sina tittare. Man kan även skapa
debatt och funderingar om hur det var förr och om kulturarv, som i
serien Vikings där man skrev i en tidning i Norge vid namn
Aftenposten om Vikings syn på Uppsala tempel då dess utseende
liknar en stavkyrka. Dom påpekar dock att dessa stavkyrkor inte
byggde förrän
efter vikingatiden, och att dom aldrig var belägna i närheten av
ett berg.
Ett
annat sätt att kommunicera kultur och andra budskap är genom sång
och musik som är ett av dem äldre sätten att kommunicera igenom.
Det är ett simpelt sätt att kommunicera igenom då man får ut ett
budskap väldigt snabbt och dom flesta uppskattar musik. Som exempel
i Dia Psalmas låt "Balladen om lilla Elsa". Det är en låt
som handlar om en gammal sägen om näcken, som är en gammal figur i
den gamla
folktron i Sverige och Norge.
Ett
mer modernt sätt att kommunicera kultur är igenom tv/ data spel,
något som man inte hör så mycket om inom kultursektorn. Även om
detta är ett väldigt bra sätt att engagera yngre med, då detta är
väldigt stort i dagens samhälle. Det är svårt att hitta ett fullt
ut historiskt korrekt data spel, och förmodligen lika svårt att
skapa. Men trots det tror jag att om man skapade ett sådant spel
skulle det vara lätt att få yngre att bli intresserade av
kulturarv. Det skulle också kunna skapa mer jobb för många inom
olika sektorer, och skulle kunna nyttja kultursektorns ekonomi.
Jag håller med helt och hållet om att när det kommer till kommunikationen av något kulturarv så är tv-serier och filmer ett väldigt bra medium, det finns väldigt många olika sorters serier som tar upp ämnet. Med program som till exempel Time Team eller Antikrundan så lyckas man ändå få fram ett nytt sorts värde i kulturarven, absolut, Antikrundans producenter kanske trycker lite mer på själva pengavärdet i ett objekt som är i fokus. Men experterna går ändå igenom objektets historia och hur den kan ha kommit dit den är just nu. Så jag tycker att det är värt att kanske låta ett annat fokus än ett arvs historia ta huvudfokus så länge historian får förmedlas även den, för att på det sättet, förhoppningsvis, kunna få fler människor intresserade.
SvaraRadera//Björn Karlsson