Jag snubblade
tidigare över rubriken ”Archaeology of Nothing” och blev
nyfiken. Arkeologi och Ingenting i samma rubrik väcker liksom min nyfikenhet. Vad kan det handla om, ingenting? Men något kan väl inte
handla om ingenting, eller? Jag läser vidare och fram ur texten
kommer en arkeolog och ett försvunnet tegelbruk. Det handlar om
Fittja tegelbruk som en gång fanns, och med anor från 1600-talet.
Arkeologen heter Emma, och hon finns, till skillnad från det
försvunna tegelbruket. Det som framkommer här är då att Emma vill
lyfta fram detta anonyma kulturarv i landskapet där det en gång
fanns. För spåren i landskapet finns fortfarande kvar, till
skillnad från tegelbruket som varken finns i landskapet eller
dokumenterat i arkiven. Så någonstans på vägen brast
kulturarvskommunikationen, och här placerar sig en arkeolog som
undrar hur hon kan gräva ut och synliggöra något som inte längre
finns. Det undrar jag också. Hur är det då möjligt att kommunicera kulturarv som inte
är synliga, som är anonyma?
Berättelsen
fortsätter. Och arkeologen arbetar sig ned i multnande löv, jord,
avbrutna grenar, skräp. Fram kommer även järnfragment och
tegelkross. Tegelstenar finns också på platsen. Kulturmiljön
omformas och delar av platsen återskapas på något sätt genom
användningen av resterna som finns kvar av tegelbruket.
Undersökningen utvecklas också till en slags konstnärlig
gestaltning, där ett verk formas fram ur jorden. Tegelstenar samlas
ihop, en kallmurad konstruktion byggs upp och ett antimonument växer
här fram som ett slags monument över kulturminnen som sedan länge
har raderats ut. Det försvunna tegelbruket får på så sätt en
synlig plats i landskapet igen och väcks ur glömskan. Ingenting är inte längre ingenting. Ingenting
blir till någonting, och plötsligt finns det något där att
upptäcka. Som Emma berättar: ”Mitt monument stör ingen, men det
finns där att upptäcka och uppleva för den som tar sig tid.” Intressant så, tycker jag.
Emma beskriver
”Archaeology of Nothing” bl a som en slags platsspecifik
konstnärlig aktion, ett slags naturlandskapets Street Art. Det hela
utfördes i hemlighet och utvecklades till ett minnesmärke
integrerat i naturlandskapet. Kulturarvet kommuniceras på så sätt
fram i denna handling genom aktionen. Det tidigare osynliga lyfts
fram och synliggörs, det icke kommunicerade som varken visas på
museer eller någon annanstans i landskapet, tillgängliggörs. På ett något annorlunda sätt. Och
jag får här svar på min undran – Vad kan det handla om,
ingenting?
Museimagasin: Ett återkommande tema på Samlingsforum
1 vecka sedan
Jag läste också "Archaeology of Nothing" och håller med om att det var intressant med detta sorters kulturarv. Men att dom är osynliga betyder inte att man inte kan kommunicera dom. Dom äldre kulturarven som man bara har skrifter om har man lyckats komunicera, detta kanske inte är helt samma sak men väldigt liknande.
SvaraRadera