Efter att jag läst Anita Synnestvedts bok ”Dom gör med hjärtat” om
kulturarvspedagogik och tillämpningen av den i teori och praktik är inte
kulturarv det första jag kommer att tänka på, utan hur skolor använder sig av
kultur och kulturella läroformer. Författaren belyser just det här ämnet och
låter det ta stor plats i texten. Hon utgår från bland annat ett exempel på en
man och en kvinna som i rollerna av ett vinkingapar åker runt i bohusländska
skolor och genom teater och praktiska aktiviteter (ulltovning och
pilbågsskytte) ger barnen en uppfattning om hur livet kan ha sett ut för sådär
tusen år sedan. Samtidigt som det genom frågor och diskussioner görs jämförelser
med livet idag.
Med grund i detta exempel jämförs olika
pedagogikteorier som alla till viss del skiljer sig åt men som alla förenas i
att själva upplevelsen är viktig för att lära. Det är viktigt för barnen att de
får bli en del av lärandeprocessen och Synnestvedt belyser även betydelsen av
det som kallas estetiska lärprocesser. Det är ett demokratiskt synsätt, färgat
av en positiv människosyn, där ”brukarna ses som medskapare av kunskap och i
första hand som deltagare i stället för mottagare” (S.83). Signifikant för detta
är också respekt för såväl ”finkultur” som ”fulkultur” likaväl som att
synsättet tillåter traditionell naturvetenskap och humaniora att mötas på
likartade premisser.
Synnestvedt skriver dock även bland annat, till
exempel, att ”den tredje faktorn är enligt Åstrand lärarnas kunskapssyn om att
det estetiska är lek, något som ligger utanför de ”viktiga” ämnena. (S.84) Det
finns alltså på sina håll ett visst motstånd mot detta. Det finns många exempel
på verksamheter som införlivar detta relativt nya lärosätt med gott resultat,
belyser Synnestvedt, men hon skriver också om stelbenta lärare som blivit kvar
i traditionella tankar och där kultur i skolan ofta ses som störande och att de
teoretiska ämnena värderas högre än de praktiska/kreativa som innefattar fritt
skapande. Hon avhandlar också det faktum att ganska få tar till sig kunskap
genom enbart hörseln, alltså är det för många synnerligen ineffektivt att bara
sitta ner och lyssna till en lärare, som ju alla vet är det traditionella
undervisningssättet. Många skulle lära sig bättre genom att också få nyttja
andra sinnen samtidigt.
Jag kan inte låta bli att känna igen mig i detta
från min egen skoltid. Jag har inga större problem själv att lära genom att
lyssna, men jag minns hur okoncentrerat och stimmigt det kunde bli på lektioner
(särskilt eftermiddagslektionerna där alla var som tröttast) och detta fenomen
följde ända från lågstadiet till gymnasiet. Kanske inte så förvånande var det
som allra värst under högstadiet…
Jag minns också hur vissa lärare kunde bli uppenbart
frustrerade över missad undervisningstid när klassen till exempel bjöds in att
gå och titta på någon teaterpjäs och att det inte alldeles sällan drogs in
bildlektioner (mitt genom alla tider favoritskolämne) till förmån för
framförallt matematik under mellanstadiet. Dock var detta allt som oftast
betydligt mer subtilt och jag måste även avslutningsvis säga att jag har en hel
del fina minnen av kultur utövad och beskådad under skoltid.
Hur är det för er? Har ni minnen och erfarenheter av
dessa företeelser?
/Anna Forsén
Oj ja, jag vikareierade på mellanstadiet ibland när jag var doktorand, och jäklar vilket liv de förde, ungarna. Enda sättet att få dem att hålla tyst och jobba koncentrerat var att bli superarg, och så engagerad var faktiskt inte jag. Jag suckade och facepalmade mest litegrann när det blev som stimmigast.
SvaraRadera