Från det som jag tog med
mig från föreläsning med Bodil Petersson och från Bodil Peterssons avhandling föreställningar
om det förflutna som handlar om rekonstruktion. Bodil tar upp mycket om
kulturarv som tidsresa och det som jag blev intresserat efter föreläsning var
vikingaskepp. Bodil tar upp två vikingaskepp som rekonstruerade under
1990-talet. Dessa två var Embla och Gaia.
Embla kallas för
kvinnoskepp som ror till freden som Petersson tar upp. Bodil anser att det är
en sällan kombination i det arkeologiska sammanhanget. Bodil tar upp att 1992
bildades en stiftelse där som är ett samarbete av norska kommuner för att man
vill jobba fred i världen.
En annan mission projekt
var vikingaskeppet Gaia. Den inledande färjan gjordes 1991 och seglade över
atlanten från Norge via Grönland och så till Nordamerika.
Poängen som Bodil tar upp
angående dessa färd var att man ville vända krig till fred. Genom att göra
vikingaskeppet som ofta var ett krigs symbol till en symbol till freden. Det
var en mission som handlar om att engagera sig till världens problem på den här
tiden. Syftet med resan anser Bodil var att särskild för Emblas del som en
budbärare för miljörörelsen för barnen och den globala samhörigheten.
Bild av vikingatid som
Bodil tar upp är att det finns det klassiska som vapen, styrka, manlighet och
mod. Det uppenbara sig också aspekter som miljö frågor, barnens rättighet,
kvinnors styrka. Det är mycket äventyr, missions verksamhet som bedrivs. Sen
finns det även det här med handel, jordbruk och entreprenörskap som Bodil tar
upp. Vissa åker ut och plundra medan andra bedriver handel. De som inte
bedriver handel tar hand om jordbruket. Petersson tar upp entreprenörskap perspektiv
som intressant att urskilja särskild i svenska beteende. Där som Bodil anser
att man säga att Birka projektet en gång i tiden ca 1990-talet, finansiera
faktiskt av stort företag som Tetra Pak.
Något som Anita tar upp
angående kommunikation som sysslar med kulturarv är Tidsresor och rollspel. Ur
en kulturarvspedagogik metod som ex tidsresa handlar om att försöka förflytta
sig i tiden. Förflyttningen kan, säger hon, särskilt om det gäller barn som
Bodil tar upp angående bild av vikingatiden som ex plundring, handel, jordbruk
där barnen kan klär ut sig, hanterar gamla föremål utför
arbete och sysslor på gammaldags vis o.s.v. Ett rollspel kan till det yttre vara
väldigt likt en tidsresa, men ordet lyfter fram rollerna som gruppdeltagarna
har och spelet mellan dem och därmed relationerna mellan människorna.
Det var allt/
Adnan D
Munkarna i det engelska klostret Lindisfarne tyckte nog inte att vikingaangreppet år 793 var speciellt fredligt!
SvaraRadera