Jag har kommit på det (det här har
med kommunikation att göra, för att vara ärlig, så har detta med
ALLT att göra), men jag har iallafall insett en sak.
Jag har kommit på det.
Varför allting suger.
För att förstå varför allting suger
måste vi gå tillbaka till slutet av 1950-talet, då hade färg-tv:n
slagit igenom och de människorna som jobbade inom reklam och
marknadskommunikation fick en ny yta att spela på. I slutet av
50-talet satte sig några män ner i sitt kontor på Sunrise Avenue
och bestämde sig att de skulle satsa på att sälja sina produkter
till yngre människor, för om de unga skulle attraheras av deras
produkter skulle de fortsätta köpa dem när de blir äldre.
Så bolagen satsa på att försöka
sälja goda drycker, bröd, cigaretter eller vad tusan de nu sålde
på 50/60-talet, till de yngre.
Men produkter som skulle tillämpa de
unga folket handla bara om att byråerna ville marknadsföra sina
produkter, de ville inte skada någon genom det, det var bara en
utforskning inom marknadskommunikationen. Så dessa män gick till
tv-bolagen, tidningar och biograferna och alla började satsa på att
inrikta reklam på ungdomarna.
För ungdomarna var det området
försäljningen gick bäst, det var platsen man skulle gå med vinst
på.
Vad som hände (som jag kallar för
”ödets ironi”) var att man började prisa ungdomen inom
samhället, hylla och fira den på ett sätt som man aldrig tidigare
hade gjort i människans historia.
Det som ansågs var viktigt, erfarenhet och skicklighet, försvann i denna utveckling. Det man nu satte värde på var
ungdomligheten. Kvalitén att ha ungdomlighet blev en konsument . Företagen började därför fokusera sig på dessa människor.
Och jag vet vad ni alla tänker, vänta
lite nu Alex, de gamla grekerna verifierade ungdomligheten
Na-ah they didn't, de verifierade
skönhet, det är skillnad.
Eller hur?
Det som hände var att ungdomlighet
blev mer viktigt, ännu mer viktigt och typ jätteviktigt. Det blev
så viktigt att samhället började vända ut & in på sig
själva. För ungdomlighet, har en biprodukt. Biprodukten är att ungdomar har av naturliga
skäl ingen erfarenhet, eftersom man är ung.
Man har ingen erfarenhet om man är
ungdom, det är inte dennes fel. Men du är ung,
och antagligen ganska korkad.
Utvecklingen av den förhärliga
ungdomligheten slutade inte att utvecklas där, utvecklingen
fortsatte förhärliga ungdomligheten och den genomgår en evolution
till imbecillitet.
Det blev modernt och uppskattades att
vara ung (och hyfsat dum i huvudet). Och det bara växte, (eftersom
det vara poppis), växte mer tills det växte jättemycket och nu vill
varenda en vara ung (och hyfsat dum i huvudet).
Men vet du vad? Det vill vi inte vara.
Vi vill inte. Var inte ung!
För det som händer senare är att
människor som var unga vill fortsätta vara det, de vill inte vara
”inte unga”. Då börjar de mutera sina kroppar och sina
ansikten för att försöka se unga ut igen, men man kan inte vara
ung för evigt!
För det går emot lagarna av
universum!
Genom denna ironi och hemska
utveckling, där ingen egentligen menade något illa, sitter vi nu på
ett ställe där vi har Samir och Viktor i finalen av Melodifestivalen, med deras låt "Groupie".
Men jag är glad ändå! Och här
avslutar jag mitt första blogginlägg.
Ha en bra fredag!
#Alexander
Det finns ett skäl till att Västerlandet hyllar ungdomar och ser ner på de äldre. Sedan Andra världskriget ungefär har den teknologiska utvecklingen gått så snabbt att gamla människors kunskaper numera är oanvändbara på många områden. 1915 hade en 60-åring en enorm auktoritet i de flesta yrken. 2015 får 60-åringar kämpa för att hänga med sina 30-åriga kollegor. Du får i regel ett mycket mera uppdaterat svar på vetenskapliga frågor av en doktorand än av en professor.
SvaraRaderaNågot som jag läste på dn.se är att trots att de äldre blir allt fler i Sverige, har de lägre status här än i många andra länder. Det visar de senaste mätningarna från World values survey. Samtidigt är vi till exempel mer skeptiska till unga chefer än man är i andra länder.
SvaraRaderaEn del tycker att det svenska familjer som har en bakgrund i andra kulturer, som Mellanöstern, har en helt annan vördnad för de äldre och att de kan uppleva en rejäl kulturkrock i det svenska samhället.
På grund av att teknologiska utvecklingen gått så snabbt (som Martin nämnde) blir det svårare för de äldre att hänga med de yngre kollegorna.
Något med kommunikation att göra har Jesper Falkheimer tar upp i sin bok ’’Strategisk kommunikation’’ om strategiskt och kommunikativt handlade. Strategiskt handlade är avsikten att kontrollera och påverka omgivningen. Medan kommunikativt handlandet är jämställt, och målet är snarare delaktighet än effektivitet.