Bild av Stari Most
Enligt UNESCO webbsajt
var staden befäst mellan 1520 och 1566. Bron (Stari Most) byggdes under denna
tid om i sten. Den restes år 1566 på order av Suleiman den store, den
ottomanska härskaren. Den gamla bron (Stari Most), som senare blev stadens
symbol, är en av de viktigaste strukturerna från den ottomanska eran och kanske
Bosniens mest kända arkitektoniska monument som designades av Mimar Hayruddin. Stari
Most (gamla bron) konstruerades 1557 till 1566 för att ersätta den prekära
trähängbron till sten och underlätta resor, handel samt förflyttning av
militära trupper.
Stari Most förstördes
1993 under bosniska inbördeskriget och enligt tidningar baserade i Sarajevo
rapporteras det att mer än 60 granater träffade bron innan den kollapsade.
Efter inbördeskriget i
Bosnien börjades en planering av att rekonstruera bron. Bodil tar upp i sin bok
’’Föreställningar om det förflutna’’ ur ett lokalt perspektiv att arbetslösa
kulturarbetare och arkeologer ser projekt av detta slag som en väg till arbete
eller ett sätt att fylla på med arbete i perioder av arbetslöshet mellan
projektanställning.
UNESCO bildade en
koalition för att övervaka återuppbyggnaden av Stari Most och den historiska
stadskärnan i Mostar. Det fanns ytterligare finansiering som Italien,
Nederländerna, Turkiet, Kroatien och CEB (The Corporate Executive Board
Company) samt bosniska regeringen lämnade.
Det är en tradition för
de unga männen i staden att dyka från Stari Most (bron). Eftersom Neretva är
mycket kall är detta en mycket riskabel bedrift och bara de skickligaste samt
bäst utbildade dykarna kommer att försöka det. Denna sed går tillbaka till den
tid då bron byggdes, men det första registrerade fallet av någon dykning från
bron är från 1664.
Det enda kultur som
återstår efter kriget är just dykningen från gamla bron. Den första personen
som hoppade från bron när den återinvigdes efter inbördeskriget var Enej
Kelecija.
Angående kommunikation
tar Jesper Falkheimer i sin bok ’’Strategisk kommunikation’’ om pseudohändelse.
Med det menar Jesper att journalister agera själva som målsökande robotar och
söker efter händelser som ligger i linje med medielogiken. Medielogiken
innebär, enligt Jesper, innebär att sådant som passar mediernas format,
organisation, arbetsvillkor och normer blir nyheter. Eftersom dykningen från
Stari Most är en stor händelse i Mostar där många besökare och turister kommer
för att se på. Stari Most symboliserar makt och betydelsen av Mostar. Som en
exceptionell och universell symbol för samexistens mellan samhällen från olika
kulturella, etniska och religiösa bakgrunder. Traditionen ger ett stort intryck
på medier och kommunikationskanaler.
Adnan D
Bild av traditionen i Mostar (dykningen från gamla bron)
Scherzler tar i sin artikel ”Journalists and archaeologists” upp kontakten mellan arkeologer och media. Många gånger motsvarar inte artikeln eller reportaget arkeologens förväntningar. Många journalister gör ofta allt för att sälja sin nyhet och då kan arkeologen ofta komma i kläm. Men att få en massa uppmärksamhet från media betyder inte nödvändigtvis att det som uppmärksamheten är riktad mot kommer att öka i popularitet. Eftersom att arkeologen och journalisten har olika expertis så kan det som arkeologen anser vara en stor nyhet gå rakt förbi journalisten. Dialogen med allmänheten är i många fall viktigare än den vetenskapliga upptäckten på platsen.
SvaraRadera