Kultur är ett
mångfacetterat begrepp. De flesta människor förknippar i allmänhet ”kultur” med
konstarterna och med det konstnärliga skapandet t ex operamusik,
nobelpristagare i litteratur, museiutställningar. Från min första föreläsning
med Martin Rundkvist tar han upp
att alla människor har kultur och att det man bevarat från det förflutna är kulturarvet.
Det finns både materiellt och immateriellt kulturarv men i den här
kursen kommer jag koncentrera mig på de materiella kulturarven.
Som Peter Aronsson
skriver i sin bok ’’ Att resa i tiden’’ så finns det två stora
kulturinstitutioner, skola och museum. Som Aronsson tar upp att kultur är allt
som människor har, gör och tänker, utgör skolan vår största kulturinstitution
eftersom skolan har ett eget innehåll och språk, en egen tradition och egna
värderingar, skolan är i sig en egen kultur.
Museerna, liksom andra
traditionellt särskilda kulturella institutioner som teater och bibliotek som
Aronsson tar upp, verkar vanligtvis under ett visst mått av osäkerhet kring rättighet
och ekonomiska resurser. För dessa kulturella institutioner, anser Aronsson, råder
andra arbetsvillkor än i skolan. Det är nödvändigt att hela tiden utåt och inåt
legitimera sin existens och motivera varför ekonomiska resurser skall fördelas
till just den egna institutionen och verksamheten. Därför är det viktigt med
att ha informatör eftersom, som Martin tar upp i föreläsningen, är det deras
uppgift att förmedla och forma företags, myndigheter och organisationers
budskap. De arbetar både strategiskt och kreativt.
Jag har även läst i
skolverkets hemsida att i de nya styrdokumenten för grund- och gymnasieskolan
betonar vikten av att elever får möta kulturarvet. I Lgr 2011 talas om att
elevernas "medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma
kulturarvet ger en trygg identitet". Ett sätt att uppfylla dessa mål är
att låta eleverna få möta kulturellt och historiskt material genom studiebesök
på museer och historiska arkiv.
Ett exempel på studiebesök
kan vara till Eketorps borg. (som jag kommer arbeta med i min fältstudie) Genom
tidsresa och guidning kommer eleverna får en känsla av att få se och hålla i
verkliga kulturhistoriska föremål. Som Anita tar upp gör tidsresor det möjligt
att lära sig om lokalhistoria. Det gör också att de som deltar får större
förståelse för historia och tid.
Som Aronsson tar upp
angående mötet mellan skolan och museet är ett möte mellan en stor ofta
trögrörlig organisation, med långa arbetstraditioner och fasta strukturer, och
en mindre kulturinstitution vars verksamhet inte så sällan präglas av ovissa
villkor och större eller mindre grad av rörlighet.
Det var allt/
Adnan D
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar