torsdag 2 maj 2013

Bemötande på kulturmiljöplatser

Jag har alltid varit intresserad av platser som handlar om kulturmiljö och dylikt, och en av mina favoritplatser är Glimmingehus i Skåne som jag har besökt ett antal gånger. Borgen ligger ca 1 mil utanför Simrishamn och är uppförd ca 1499-1505, alltså är det en väldigt gammal borg. Historien bakom den säger att det var Jens Holgersen Ulfstand som lät bygga den och inskriften över den säger att det är han själv som la den allra första grundstenen.
Anledningen till att han byggde borgen var att han behövde en ointaglig borg som skydd mot alla de fiender som han hade.
Borgen har fem våningar, är 26 meter hög, 30 meter lång, 12 meter bred och har ca 2 meter tjocka väggar. Glimmingehus ligger väldigt vackert på den Skånska slätten med en oerhört vacker utsikt. Det är ett mycket fint turistmål att besöka på sommaren om man är intresserad av sådana här borgar och jag kan varmt rekommendera det.

(Bilden är tagen av mig sommaren -12)

Som tidigare nämnt har jag varit och tittat på denna borgen ett antag gånger, senaste gången var förra sommaren och första gången var när jag gick i femte klass och vi besökte den med skolan. Något jag inte tänkte på när jag gick i femte klass, men som jag funderade mer över nu när jag var äldre var bemötandet man fick här och vad som erbjuds besökarna. 
Kommer man dit själv som turist (eller hur man nu ska uttrycka det) så erbjuds man en guidad tur (det startade upp en ny tur med jämna mellanrum och dessa skedde ganska ofta) eller så kan man själv gå rundor där och titta. Oavsett vad så är det ett väldigt trevligt bemötande med tidsenligt utklädda guider som tar en med för att titta på slottet och ger en väldigt trevlig känsla och man kan nästan drömma sig bort och tänka sig att man befinner sig på 1500-talet. 

(Dålig bild tagen uppifrån borgen, men utanför finns det ett kafé och en affär där man kan köpa lite klassiska souvenir-saker)

Det verkar vara en väldigt populär plats att besöka och man såg människor i alla åldrar som var där. Man såg barnfamiljer, tonårspar och gamla människor som verkade glada och positiva över att vara där och de verkade alla ha roligt. Det gör mig glad att se så många människor i så olika åldrar som är så intresserade av kulturmiljö att de åker för att besöka en sådan här plats på sin lediga tid en solig sommardag och jag tror att de som ansvarar för sådana här anläggningar och ställer upp med kostnadsfria guidade turer med tidsenligt utklädda guider spelar en viktig roll för intresset. Som sagt kan jag varmt rekommendera Glimmingehus om man skulle ha vägarna förbi. Om inte annat är utsikten väldigt vacker! 

(Bild tagen precis bredvid borgen.)



1 kommentar:

  1. Jag tycker att sånna här ställen är så underbara att vara på, speciellt när bemötandet är trevligt. Det ser ut att ligga väldigt vackert till och kan tänka mig att det är lika vackert året runt. Gillar också att de riktar sig mot alla åldrar och inte enbart gammla eller vuxna. Underbart att du skriver om det, lätt ett ställe jag vill besöka.

    SvaraRadera