torsdag 2 maj 2013

Kultur i Oskarshamn



Jag googlade lite här om dagen för att titta vad det faktiskt finns för kulturarv i Oskarshamn.  Det som jag blev mest förvånad över var att jag fick upp så mycket som en sökning.  Det var en sida som hette: 
http://www.sverigeresor.se/resor/sverige/kulturmiljoer-och-byggnader/oskarshamn/besvaret-fnyket/2361
    Här står det endast lite kort om vad som finns att spana in i denna stad. De som alltså kom upp var: Besväret och fnyket. Och den lilla text som faktiskt står är ” Två av Oskarshamns äldsta och bäst bevarade stadsdelar. Kullerstensgator, små hus från 1800-talet med snickarglädje, prunkande trädgårdar och en underbar utsikt över Kalmarsund med Blå Jungfrun i fjärran.” 
(Början av Besväret)

Besväret är alltså en ”gata” som heter, eftersom jag är uppvuxen här är jag väldigt bekant med denna stad. Men tillbaka till besväret, om man ska förklara den så är det en vääldigt lång och hyfsat brant uppförsbacke eller nedförsbacke (beroende på från vilket håll du kommer, tänka sig vilken överraskning att det går både upp och ned :P) Men denna kallas då i alla fall för besväret och vad min hjärna från unga år vill minnas så kallas det så eftersom det var besvärligt att ta sig upp och ned för backen som är kullersten hela vägen! Egentligen är väl hela Oskarshamns centrum beläget med kullersten. Längst backen är det väldigt många små och söta hus.
    Och fnyket då, har jag aldrig hört talas om, inte vad mitt minne vill minnas så jag kollade upp det och det är tydligen en annan del i närheten av Besväret som då kallas för detta.
(Gatan som är allt annat än plan)

Det jag tycker är fruktansvärt tråkigt är att det inte ens står något om värken döderhultarn, långa soffan eller Fredriksbergs herrgård. Oskarshamn har ju trots allt ändå så mycket mer och enligt mig bättre Kultur att skylta med än Besväret! Tyckte det var någorlunda svårt att googla sig till sevärdigheter i Oskarshamn, en annan som är rätt lat av sig vill få upp de bästa sidorna, bra rubriker som fångar ens uppmärksamhet och bra layouter på sidorna.  Jag var inne på Oskarshamns hemsida för att kolla runt om det fanns saker där man kunde hitta och det fanns faktiskt mer att fiska upp där än vad det fanns på google.  Men jag tycker att man borde fokusera mer på kulturen staden har, lägga ned lite vikt på att fixa en hyfsad layout och en helt egen webbsida för att det ska vara betydligt lättare att hitta det man söker efter! Förmodligen är det inte bara Oskarshamn som är dålig på att ta vara på sin kulturhistoria, det kanske är så i övriga mindre städer? Fruktansvärt dålig skyltning av utbudet som finns!  


(Exempel på de små husen som finns längst vägen.)

(Utsikten över hamnen)


(Den brantaste delen av backen och slutet på Besväret.)
(Backen nedifrån och slutet på min promenad)

1 kommentar:

  1. Fina miljöer! Man skulle säkert kunna skylta upp dem med en massa spännande händelser ur stadens historia.

    SvaraRadera