fredag 3 maj 2013

Sherwood Forest

   
Jag tänkte att jag skulle skriva lite om det som min hemstad, Nottingham, är mest känd för vilket såklart är Sherwood Forest. Den är 423,2 hektar stor och är mest känd för legenden om Robin Hood. Sherwood skogen får ungefär 500.000 turister varje år från hela världen.  Besökarna övade mycket efter BBC började visa Robin Hood tv-serien år 2006.
 
Varje nordliga sommar håller parken en årlig en vecka lång Robin Hood festival. Festivalen återskapar en medeltids atmosfär och presenterar för alla de viktigaste karaktärerna från Robin Hood. Underhållningen visar jouster och promenerande spelare som är klädda i medeltida kläder, samt så finns det medeltida läger med gycklare, musiker, alkemister och eaters brand.
 
Sherwoodskogen, som alla vet, är hem till the Major Oak som enligt legenden var Robinn Hoods främsta gömställe. Eken är mellan 800 – 1000 år gammal och de massiva lemmarna har blivit delvis stödjad av ett system av byggnadsställningar  genom åren sedan den viktorianska eran. Det har även varit så att ett lokalt företag år 1998 ville odla kloner av trädet och planterade sticklingar med idén av att skicka plantorna till olika större städer och plantera om dom där runt om i världen.  
Även fast jag växte upp i Nottingham så har jag bara varit till Sherwood Forest en gång. Detta är på grund av en enkel anledning, jag blev väldigt besviken. På grund av att England inte har allemans rätt så får man inte gå hur som helst pch detta förstörde min upplevelse för att de hade spärrat av själva skogen med staket och man fick bara gå på stigen som fanns och kolla in, inte nog med detta så när man kom till the Major Oak så var den helt av spärrad och man kunde inte komma någonstanns i närheten av den för att verkligen se den och ta in hur stor den är, fast man kan ana sig.
Jag var dock inte helt besviken, de har konstateljéer vilket lockade mig väldigt mycket, fast där fick jag inte spinga runt så mycket som synd var. De har också väldigt bra information runt om på stigen och vid the Major Oak vilket gör så att man får lära sig även om man skulle vilja att det hade varit lite mer interaktivt.  
Även fast min negativitet så tycker jag att Sherwood Forest borde besökas någon gång i livet, det tär en roligt dag ute även med dessa begränsingar . De har mycket för att underhålla besökarna, och de har verkligen försökt göra det välkommande och man kan förstå att de har lagt upp skogen som de har för att bevara den så länge som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar