torsdag 2 maj 2013

Att förmedla kuturmiljö

Hur förmedlas egentligen kultur i vårt samhälle och hur tas det emot hos unga? Detta är en fråga jag har tänkt en hel del på sedan jag började läsa den här kursen. Jag tror att kultur ofta får en dålig klang i en hel del sammanhang och framställs som något gammalt och mossigt istället för något levande och spännande. Jag tror också att det finns många att skylla på i den här frågan eftersom att så många har chansen att spela in i ungdomars intresse för ämnet. Lärare och skolor spelar en stor och viktig roll, bibliotek, kommuner och andra intresseföreningar spelar också in. Hos dessa ligger ansvaret att förmedla kunskapen på ett spännande sätt och ge de unga en chans att förstå hur spännande det kan vara.
Till exempel är jag en stor förespråkare för studiebesök. Dessa görs ännu bättre om guiderna på platserna man besöker har ett trevligt bemötande och är tidsenligt klädda. Både Kalmar slott och Glimmingehus i Skåne är duktiga på detta. Det är enkelt att få guidade turer och guidernas eget intresse för vad de ska visa upp verkar vara ganska stort och detta gör att man som besökare får ett större intresse för vad det är som visas upp. Får man dessutom chansen att leva sig in när man lyssnar och på något sätt känna av stämningen på platsen på ett positivt sätt så ökar intresset ännu mer. Skolorna borde satsa mer på att visa upp sin kommuns lokala sevärdheter redan för barn i ganska tidiga åldrar då jag tror att detta är en grund för att de sedan ska kunna ta egna initiativ till att åka och besöka historiska platser. Som jag nämnt i tidigare inlägg så anser jag att det är det viktigt att människor lär sig om sin historia och var de kommer ifrån, men då krävs det att någon planterat ett frö för intresset.
På många platser finns det föreningar som gör en del för att intresset ska öka. Ett bra exempel kan vara medeltidsveckan på Gotland där besökarna får se och uppleva mycket i en spännande och medeltida atmosfär. Om fler platser hade anordnat sådana här saker så hade det kanske ökat intresset hos unga.
Vad jag vill säga är att man måste sluta framställa kulturmiljö som något gammalt och mossigt, låt det istället bli levande, närvarande och spännande så kommer fler människor få upp ögonen för det, något som jag tror är både nyttigt och viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar