måndag 14 mars 2016

Industriarv och modern konst

Min hemort, Avesta, är en bruksort som byggts upp kring industrier. Industrier där skiftarbetare har stämplat in och ut i generationer. En av de större industrierna och med längst historia är järnverket. I Koppardalen i Avesta finns brukshistoria med anor från 1600-talet och än idag finns lokaler kvar från den industri som bedrevs där från 1800-talet. Idag ligger Avesta Jernverk inte längre i Koppardalen men de äldre lokalerna finns alltså kvar. Dessa lokaler stor dock inte tomma och förfaller, utan man har valt att nyttja dem för bland annat konstutställningar och museum som kallas "Verket" och "Avesta Art". Jag tycker att Verket är ett bra exempel för några av de frågor som togs upp under dagens föreläsning (Kulturarvets Regionala Betydelse, 14/3-16), speciellt eftersom att gamla industrier nämndes. Bland annat tycker jag att det är intressant att titta på hur de lyckas visa upp Avestas industriarv, kulturarv, i kombination med ny kultur i form av till exempel modern konst. För i dessa lokaler går man runt bland masugnar och krossverk och kollar på nyskapad konst av både lokala och internationella konstnärer. Är detta ett bra sätt att lyfta det lokala kulturarvet, eller hamnar det på något sätt i skymundan när det kombineras med modern kultur? Kan man anse att kulturarvet missbrukas när det visas upp i sammanhang som egentligen inte alls har något med dess egentliga historia att göra? Personligen tycker jag att det är ett fantastiskt sätt att låta människor få ta del av både historien och nutiden, samt ett sätt att bevara istället för att lokalerna ska falla i glömska.
En annan fråga som togs upp under föreläsningen var "är det något som inte är ett kulturarv?". En otroligt svår fråga att svara på och jag tror att vi kan fråga 100 olika personer och få 100 olika svar. Men en frågeställning kring detta som jag tycker är intressant, just med Verket som exempel, är om något i alla fall kan vara lite mindre kulturarv beroende på i vilket sammanhang det sätts. De gamla industrilokalerna kan nog de flesta hålla med om är ett kulturarv. Den moderna konsten kan absolut också ses som ett kulturarv. Men vad händer när vi kombinerar dessa? Gör de äldre omgivningarna och den historia som finns i Koppardalen att vi just där och då får känslan av att den moderna konsten inte får samma roll som just kulturarv eftersom att man lätt kan jämföra den med kulturarvet man befinner sig i? En svår fråga! De skarpa kontrasterna som uppstår där mellan gammalt och nytt kan kanske bidrar till hur vi definierar kulturarv samt till hur vi drar gränsen mellan vad som "bara" är kultur och vad som är kulturarv. Vad tror ni?
Kika gärna in på Verkets hemsida och läs mer dess historia och vad de gör: http://verket.se/
 
Verket i Avesta

5 kommentarer:

  1. Den kontrast som skapas när man placerar modern konst där ett järnverk en gång varit i full blom - där människor slitit och arbetat under många år, det är en kontrast jag personligen tycker är spännande. Jag skulle inte säga att man missbrukar kulturarvet i detta sammanhang, nej jag skulle snarare vilja påstå att det lyfter det. Människor som kommer dit för att betrakta konsten får samtidigt uppleva dessa miljöer, som troligtvis väcker känslor och tankar. Jag tänker att mötet mellan det gamla (miljön och dess historia) och det moderna (konsten) väcker många funderingar och ger en grund för diskussioner som troligtvis annars aldrig uppstått. Ett spännande möte!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Helenah, kontrasten förhöjer upplevelsen och förstärker intrycket av både konst och miljön i sig i sådana här byggnader. Samtidigt kan jag tycka att det är väldigt förutsägbart att öppna just en konsthall i en industrilokal. Det är som att sådana typer av institutioner har företräde till gamla vackra lokaler med själ och historia. Verkets inneboende historia och den unika miljön skulle kunna användas till att berika någon helt annan verksamhet som exempelvis replokaler för ungdomar eller varför inte flyktingboende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med och tycker också att kontrasten mellan det gamla och det nya bidrar till upplevelsen! I Koppardalen finns det faktiskt en annan av dessa industribyggnader som nu kallas Qlturhuset där man driver någon form av ungdomsgård med olika aktiviteter! Det är ett stort område och andra av de gamla byggnader används bland annat till sporthall, restaurang och kontor.

      Radera
  3. Ser ut som jag sitter uppe mitt i natten, men datorns klocka verkar gå fel! :)

    SvaraRadera