onsdag 18 mars 2015

Kulturarven kommunicerar till oss!

Med föreläsningen från den 16/3 i åtanke angående informatörer och marknadsföring av platser och kulturarv, så kom jag på ett exempel som har marknadsfört sig väldigt bra till mig.

Det jag tänker på är ett intressant resmål och kulturarv som vi har pratat en hel del om sedan kulturarvsprogrammet startade, nämligen: Gotland. Gotlands speciella natur erbjuder raukfält, kalkbrott, stenbrott och olika säregna platser som den Blå lagunen eller området Klinten i Visby med sina små pittoreska hus. För oss historienördar finns det ändlösa besöksmål att åka till som t.ex. ringmuren, olika museum, museergårdar, kyrkor, allsköns blandning av fornlämningar och så inte att förglömma, det stora evenemanget; Medeltidsveckan.

Gotlands historia i sig är dessutom väldigt spännande. T.ex. under vikingatiden var Gotland ett av norra Europas rikaste områden. De gutniska handelsbönderna bedrev omfattande och långväga handel mellan Väst- och Östeuropa. När det sedan gick lite sämre under 1300-talet och Visbys handel gav vika i högkonjunkturen, blev Gotland istället ett tillhåll för sjörövare. Hela ön andas kultur och all intressant historia gör den extra mystisk och intressant på många plan.

När jag tänker på Gotland så kan jag se det speciella landskapet framför mig med de vindpinade träden, de branta klipporna ner i havet, klapperstensstränderna och de vita sandstränderna. Inte så underligt i sig att jag känner till en del om Gotland och har en positiv och bra känsla för Gotland men jag har faktiskt aldrig varit där..rent fysiskt iallafall. Däremot har jag varit där genom alla bilder, filmer, bloggar, broschyrer, internetsidor och beskrivningar. Dessutom har jag varit där genom alla böcker som utspelar sig på Gotland, såsom t.ex. Mari Jungstedt och Anna Janssons kriminalromaner. Gotland kommunicerar alltså en så positiv och tydlig bild att jag har en känsla och åsikt om hur det är att vara där, trots att jag aldrig varit där..rent fysiskt alltså.

Jag vill absolut åka dit snart! Kulturarvsmänniskan i mig suktar redan över alla gamla fornlämningar som jag tänker besöka.

Nyckeln till det hela kanske är att man under många år har marknadsfört en hel ö och inte en specifik plats/byggnad/föremål. Ön konkurrerar förstås med både andra städer och andra attraktiva besöksmål och kulturarv, men fördelen med Gotland är i slutändan ändå att det finns något för alla där. Allt från fest och party till lugna, öde platser. Googlar man på besöksmål på Gotland så får man fram sida efter sida med evenemang, aktiviteter och platser att besöka.


Vad har ni för kulturarvsplatser som ni inte besökt men som ni vill besöka och som har gjort stort intryck på er genom medier och kommunikationskanaler? 

http://gotlandsbild.com

5 kommentarer:

  1. Gotland är så häftigt! Jag skulle vilja åka till Bornholm och Ösel med.

    SvaraRadera
  2. Innan jag besökte både Gotland och Bornholm kände jag precis så som du beskriver, det kändes som att jag redan hade varit där. Med hjälp av dessa platsers marknadsföring t.ex. i form av bilder och berättelser skapade jag mig en så stark bild om hur det var där utan att jag precis som du uttrycker det inte varit där rent fysiskt. Dock måste jag säga att Gotland och Bornholm var ännu bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig. Naturen och framförallt kulturarven så som alla ruiner fick kulturmänniskan i mig att gå i spinn och det skapas en otroligt mäktig känsla i dessa miljöer.

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med om att Gotland har marknadsfört sig väldigt bra. Det verkar finnas något för alla på den ön och oavsett vilka intressen man har så tror jag att alla uppskattar öns vackra kulturarv.
    Det finns många platser jag vill besöka och en av dem är Provins i Frankrike. Precis som du nämner så känns det som att man nästan är/ har varit där för att man har kollat på så många bilder och läst på om aktiviteter i staden.
    På föreläsningen tar Martin bland annat upp att en kommunikatörs jobb är att förmedla och forma till exempel en organisation eller företags budskap. Eftersom att kommunikationen är huvudpunkten inom kulturbranschen så krävs det att man förmedlar platsen på ett så bra sätt som möjligt. Vilket alla de platser ni nämnt ovan har lyckats med eftersom de har lockat våra/ era sinnen. I föreläsningen fick vi även veta att kulturmiljöerna konkurrerar med badplatserna och då krävs det att man riktar sig till en målgrupp och erbjuder ett varierat utbud till besökare som till exempel Gotland gör. Här finns det som sagt något för alla!
    /Valdete

    SvaraRadera
  4. Gotland har, som nämnts tidigare, länge gjort ett bra jobb med att förmedla egentligen allt som har med turistnäringen att göra, kulturarvet inkluderat.
    Kikade precis in på gotland.net och där fanns det givetvis åtskilliga beskrivningar av platser värda att besöka. Men eftersom Gotland mer eller mindre står och faller med resultaten av turistsäsongen så är det ju inte så konstigt att man gör allt i sin makt för att förmedla och marknadsföra sig så mycket som möjligt. Exempel på detta blir att man på Gotland, liknande "turist-platser" såsom Öland, gör vad man kan för att sprida ut de olika evenemangen och därmed också förlänga turistsäsongen.

    Bornholm tas också upp i kommentarerna. Jag har besökt både Gotland och Bornholm, men inget av tillfällena var särskilt nyligen. Bornholm minns jag i princip ingenting av. Och även om jag besökte stora delar av Gotland var jag även då lite för ung för att ta till mig och komma ihåg särskilt mycket.
    Så jag skulle gärna vilja besöka båda dessa platser igen.

    Lämningarna av järnålderbosättningen i byn Vallhagar på Gotland skulle jag verkligen vilja se, något jag skulle välja framför exempelvis medeltidsveckan. Att denna plats finns är något jag själv blivit medveten om genom litteratur. Samtidigt kollade jag precis upp det och givetvis kommuniceras platsen ut i betydligt fler medier än så.
    Stonehenge, och området runtomkring, i England är också en plats jag väldigt gärna skulle vilja besöka. Fördelen idag är ju att man kan "åka förbi" och "ta sig en titt" på sådana platser via exempelvis Google Maps "street view". Ett bra sätt att i förväg skaffa sig en uppfattning om vad man kan förvänta sig. Även om man såklart aldrig kan komma tillräckligt nära, oavsett hur många grader man kan vinkla bilden på skärmen i.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg eftersom jag aldrig har varit i Gotland men hörde att Gotland har marknadsfört sig väldigt bra. Det finns även intressanta besöksmål att åka till som t.ex. ringmuren, olika museum, kyrkor o.s.v.

    Det finns olika orsaker till att Gotland har marknadsfört sig väldigt bra och det kan beror på Informatör. Som Martin tar upp i sin föreläsning att de som arbetar med information och kommunikation har ofta som uppgift att förmedla och forma företags, myndigheter och organisationers budskap. De arbetar både strategiskt och kreativt. De flesta yrkeskommunikatörer har i uppgift att sprida kunskap och propaganda om en organisations huvudverksamhet.

    Under 2007-2008 bedrevs ett varumärkesarbete för Gotland i bred samverkan mellan Gotlands kommun, det gotländska näringslivet och den ideella sektorn. Något som Jesper Falkheimer tar upp i sin bok ’’Strategisk kommunikation’’ angående varumärke och kommunikation. Jesper anser att konsumenter har relationer till vissa organisationer. Om det har utvecklas goda relationer är förutsättningarna goda. Dessa föreställningar formas dels via medierad information, det vill säga profil och varumärke. Kan vara en annan orsak till att varför Gotland har marknadsfört sig väldigt bra.

    SvaraRadera