söndag 28 april 2013

Mina tankar efter tidsresan

Under veckan har jag och 2 andra studenter varit med i en tidsresa som utspelade sig under bronsåldern. Dagen började redan vid 6,15 när resan började mot Oskarshamn, när vi kom dit var det lite arbete för att få allt i ordning, men det gick rätt snabbt. Vid ca 9.00 kom eleverna som skulle delta i tidsresan. När eleverna kom till platsen började vi att ha en liten guidning, efter detta gjorde vi den stora resan tillbaka i tiden. Eleverna fick delta i olika aktiviteter allt från hur man formade flintsten till att göra smycken och delta i jakt.  

Jag måste säga att detta var mycket positivt, som vi har läst i många av artiklarna och böckerna i kursen så vet vi hur det fungerar teoretiskt och detta gör att man kan vara lite mer negativ mot tidsresor, men när vi deltog i tidsresan såg jag direkt att eleverna var mycket positiva att få delta och göra dessa aktiviteter. Jag måste erkänna att det kändes som att eleverna lärde sig något om hur det var att leva under bronsåldern, efter tidsresan hade vi en samling där vi diskuterade lite om vad eleverna tyckte var roligt och vad de hade lärt sig, många av eleverna tyckte att det var roligt att skjuta pilbåge, men också blev några av de mer kunniga om hur man framför alltid lagade mat och vad man åt(vi tillagade lax).

Jag kan verkligen se att detta är ett mycket bra sätt att lära ut om hur man levde under bronsåldern. Detta kan användas för att lära ut vilken tid som helst. Nu kommer jag förmodligen inte att kunna få veta vad som har fastnat hos eleverna, vad  de kommer att komma ihåg. Jag däremot kommer att ta med mig kunskaperna om hur viktigt det är att anordna aktiviteter för att lära ut, detta är ett sätt som borde användas hos fler skolor, och framför allt även hos äldre elever, där man kan ha en väldigt avancerad diskussion om skillnader och likheter om hur man levde och umgicks både förr och nu.

Jag måste ge tidsresan många tummar upp, då jag tyckte att det var riktigt roligt att delta men också väldigt intressant att se hur man jobbar och vad man gör för att lära ut om bronsåldern, därför kan jag säga att detta är ett mycket effektiv sätt att lära ut(som sagt ovan vet jag inte vad som kommer att stanna kvar hos eleverna). Jag tycker att det är betydligt bättre än att sitta inne och läsa en väldigt tråkig lärobok.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att ni kom iväg och att det blev så lyckat!

    SvaraRadera
  2. Jag måste säg nu att jag tycker det är väldigt synd att jag missade tidsresan då du har helt rätt i att det är ett mycket bra sätt att lära ut. Många har svårt att fokusera på långrandig fakta i en bok och då är detta ett bra sätt att lära på! Hur mycket lättare är det inte också att komma ihåg vad man har lärt sig när man kan se det framför sig som ett minne av något man upplevt än när man bara minns lite fakta från en text? Som du säger så har vi läst hur det fungerar teoretiskt, därför är jag lite ledsen över att inte ha fått se det i praktiken men förhoppningsvis kan jag själv ta mig iväg och se något liknande någon gång! Mycket bra initiativ av skolan. Jag hoppas fler skolor (allt från grundskolor, gymnasieskolor och universitet) satsar mer på den här undervisningsformen!

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte precis som du att det var intressant att vara med på detta. När jag var liten var jag på en nästan precis likadan tidsresa, så därför tyckte jag att det var intressant att se det från denna vinkeln också. som du säjer så kan man ju inte veta vad som stannar kvar hos alla elever, men det jag minns från när jag var liten är just jakten och matlagningen. och jag tror det är det som kommer stanna hos många av dessa elever också. Även jag tycker att det är ett bra sätt att lära ut. jag mins delar av det, men jag mins nog inte ett ord som stod i böckerna man läste i samma klass.

    SvaraRadera