onsdag 17 april 2013


Kulturell marknadsföring

Igår var jag i medborgarskolans replokal och när jag drog därifrån så kom jag och tänka på att för bara tre månader sedan visste jag inte ens att medborgarskolan hade replokaler. Nu när jag tänker efter så inser jag att nästan all kultur i Kalmar är otroligt dålig på att marknadsföra sig.

Vi kan ta några exempel. Ett är Kalmar sjöfartsmuseum. Jag tror aldrig jag har sett någon skyltning till det i stan, och när jag kollade på nätet så har dom visserligen en hemsida, men den är väldigt tråkig och förutom öppettider och pris, så finns det bara en kort text på kanske fem rader som beskriver museet. Jag kan inte säja att man blir särskilt sugen på att dra dit.

Ett annat exempel är Salvestaden, som vi hade förut, men som fick lägga ner pågrund av stora förluster. Salvestaden hade ju väldigt bra förutsättningar från början, eftersom projektet startade med att SVT sände sommarlovsprogram från Kalmar.
Programmet blev populärt och drog besökare. Salvestaden lyckades hålla sig populär så länge den var inne i staden, men när den var tvungen att flytta ut till Dämmet, vilket blev kostsamt, så tappade man snabbt besökare. Det drevs under några år men fast jag har vuxit upp i Kalmar känns det inte som att man hörde mycket om det, och de lyckades inte bli platsen som vi i vår familj valde att återkomma till. Man såg skylten ute vid E22 men inte mycket mer.

Att man är dålig på att marknadsföra sig gäller inte bara historisk kultur. Som jag nämnde precis i början av detta inlägg så är ju till exempel medborgarskolan lika dåliga på att marknadsföra sig, hade inte en vän tipsat mig om medborgarskolan så hade jag fortfarande inte vetat om att dom har replokaler.

Så det jag tänkte på är, är det bara Kalmar som är riktigt dålig på att marknadsföra sina kulturella
verksamheter, eller är situationen liknande i andra kommuner och vad beror det på? Har
kulturverksamheterna för dåliga resurser eller är det kunskap eller intresse som saknas? Vilka vill man nå? Arbetar man efter en målmedveten strategi?

Det borde ju inte vara så svårt att bli åtminstone lite bättre menar jag, en ordentlig hemsida skulle ju vara en bra början. Reklam på stan eller i tidningar kostar, men det kanske är värt det? och man skulle förmodligen dra in de pengarna på det ökade besökarantalet.

12 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur det ser ut runt om i Sverige med marknadsföring och annat. Det enda jag kan jämföra med är Östersund, och då måste jag säga att det känns som att man är MYCKET bättre än vad man är i Kalmar. Både när det gäller sånt som replokaler och museer.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr tror jag att många kommuner endast "bryr" sig om att marknadsföra till de som är medlemmar i deras egna musikskola, för då är det mycket lätt att hitta replokaler(enligt mina egna erfarenheter). det sista du nämner om att hemsidan borde bli bättre, dock kan det kosta enorma summor för att anlita ett företag att göra en ny hemsida, så det behövs många nya kunder för att ersätta dom kostnaderna.
    / Daniel K

    SvaraRadera
  3. Du har helt rätt, jag själv letat efter en sida där om vad som händer i Kalmar. Flera städer har bloggar som brukar skriva upp vad som händer i veckan, Kalmar kunde allt behöva en sådan.

    SvaraRadera
  4. Kanske förstår de inte att man måste budgetera lönemedel till någon som skall sköta marknadsföringen av kulturanläggningar?

    SvaraRadera
  5. Precis, men jag tror att många då ser det som en extra kostnad som man tycker att man kan vara utan, vilket gör att marknadsföringen blir halvt seriös.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med, Kalmars kulturliv är något som marknadsförs extremt dåligt. Förresten, om jag tänker en gång till så är det egentligen inte bara marknadsföringen som är dålig, kulturutbudet i sig tycker jag inte är det mest tilltalande i Kalmar över huvud taget. Kanske är det som Daniel K säger, att det som faktiskt händer bara marknadsförs internt i olika föreningar, klubbar och sällskap?

    SvaraRadera
  7. Ja jag tror att det är just så att man marknadsför inom grupperna. Jag själv är t ex med i en Spelförening här i Kalmar som har en bra lokal och hyfsat med folk. Man arrangerar även ganska ofta spelkvällar och spelhelger men man visar det bara för folk som redan är medlemmar FAST man är ivrig att få flera medlemmar.

    Så det är ju helt klart nått som jag tror är vanligt i Kalmar...i kombination med ett ganska dåligt utbud.

    SvaraRadera
  8. Aha, Jonte, spelar ni brädspel? Det är en av mina stora hobbies. Förra helgen spelade vi Candamir och Keltis. Jag och sonen skall till Lincon.

    SvaraRadera
  9. Jo Daniel så är det säkert. men en hemsida behöver ju inte bli dyrt. vem som helst kan ju göra en hemsida. med rätt program behöver man inte ens kunna kodning. så någon inom t ex sjöfartsmuseet (som jag tog upp som exempel) kan ju säkerligen lära sig det och göra en bättre sida. men jag kan tänka mig att det ses som oprofessionellt, och därmed väljer man att ha kvar den gamla sidan istället.

    Annars är ju som Anton påpekar ett billigt och bra alternativ att ha en blogg.

    SvaraRadera
  10. Pugh det är sant det är väldigt lätt att göra en hemsida, men om du vill att den ska göras på ett bra sätt och ha servrar som du vet ska klara av lite tryck så kostar det.

    Off topic: Är det ok den 25 eller ska jag fixa?

    /Daniel K

    SvaraRadera
  11. Intressant!

    Jag kommer från Oskarshamn och det "största" vi har är egentligen Döderhultarmuseet. Oskarshamn har däremot ett par skyltar för bilister. Så det finns ju en viss form av "information". Men som jag förstod på mitt förra inlägg var det inte många som visste vem han var och folk som passerar skyltarna funderar kanske inte så mycket efter. Eller är det att man börjat bli hemmablind och missar skyltarna helt!

    Sen är ju en välarbetat hemsida mycket trevligare att titta på och tilltalar mycket mer än en som knappt har information och dålig layout.

    SvaraRadera
  12. Jag tycker ditt inlägg var intressant då jag själv har tänkt en hel del på marknadsföringen av olika "kultur-byggnader" och "kultur-områden". Jag tycker Kalmar är hyfsat bra på det om jag ska jämföra med till exempel Helsingborg som jag är uppväxt i närheten av. I Helsingborg var kulturmiljö (i alla fall när det kommer till gamla kultur-byggnader och historia) väldigt dolt. Ville man veta något så fick man själv leta upp fakta, det var ingen som gjorde reklam för den. Däremot kan jag säga att lilla Nybro (som ligger 3 mil utanför Kalmar) är väldigt måna om sin kulturmiljö och gör mycket reklam för den. Här satsar man mycket på släktforskning och glasbruk bland annat och det finns skyltat och tydligt skrivet i reklamblad om vad som finns att se och var det finns. Kalmar har nog en hel del att jobba på om de vill bli en bättre kulturstad men de är absolut inte jättedåliga på området.

    SvaraRadera