tisdag 28 april 2015

Kulturens olika medier

Ett inlägg av Sebastian Blomqvist.

Under kursens gång har vi ofta diskuterat om hur man kommunicerar kulturarv genom olika metoder, mest inom museivärlden. Bland annat genom moderna metoder som digitalisering av museer och virtual reality. Detta är något som vi har gått igenom både på föreläsningar och i litteraturen. Och medans vi gick igenom alla dessa olika sätt att kommunicera kulturarv så funderade jag på andra olika sätt man kan kommunicera kulturarv utanför museivärlden.
Det första som kom till tanken var genom film och tv serier, det gäller allt från dokumentärer till vanliga actionfilmer, detta valde jag sedan som mitt ämne inom min fallstudie. Att kommunicera kulturarv och budskap och värden genom film är ett av dom lättare sätten att kommunicera kulturarv genom, eftersom det är lätt att nå en stor publik. Om serien eller filmen är bra producerad så är det ett väldigt bra sätt att kommunicera sitt budskap till sina tittare. Man kan även skapa debatt och funderingar om hur det var förr och om kulturarv, som i serien Vikings där man skrev i en tidning i Norge vid namn Aftenposten om Vikings syn på Uppsala tempel då dess utseende liknar en stavkyrka. Dom påpekar dock att dessa stavkyrkor inte byggde förrän efter vikingatiden, och att dom aldrig var belägna i närheten av ett berg.
Ett annat sätt att kommunicera kultur och andra budskap är genom sång och musik som är ett av dem äldre sätten att kommunicera igenom. Det är ett simpelt sätt att kommunicera igenom då man får ut ett budskap väldigt snabbt och dom flesta uppskattar musik. Som exempel i Dia Psalmas låt "Balladen om lilla Elsa". Det är en låt som handlar om en gammal sägen om näcken, som är en gammal figur i den gamla folktron i Sverige och Norge.
Ett mer modernt sätt att kommunicera kultur är igenom tv/ data spel, något som man inte hör så mycket om inom kultursektorn. Även om detta är ett väldigt bra sätt att engagera yngre med, då detta är väldigt stort i dagens samhälle. Det är svårt att hitta ett fullt ut historiskt korrekt data spel, och förmodligen lika svårt att skapa. Men trots det tror jag att om man skapade ett sådant spel skulle det vara lätt att få yngre att bli intresserade av kulturarv. Det skulle också kunna skapa mer jobb för många inom olika sektorer, och skulle kunna nyttja kultursektorns ekonomi. 

1 kommentar:

  1. Jag håller med helt och hållet om att när det kommer till kommunikationen av något kulturarv så är tv-serier och filmer ett väldigt bra medium, det finns väldigt många olika sorters serier som tar upp ämnet. Med program som till exempel Time Team eller Antikrundan så lyckas man ändå få fram ett nytt sorts värde i kulturarven, absolut, Antikrundans producenter kanske trycker lite mer på själva pengavärdet i ett objekt som är i fokus. Men experterna går ändå igenom objektets historia och hur den kan ha kommit dit den är just nu. Så jag tycker att det är värt att kanske låta ett annat fokus än ett arvs historia ta huvudfokus så länge historian får förmedlas även den, för att på det sättet, förhoppningsvis, kunna få fler människor intresserade.

    //Björn Karlsson

    SvaraRadera